Wat nu speelt

Toneel

republiek-3juni-geen-tekst

DE REPUBLIEK

in de balie
op maandag 3 juni 2024
aanvang: 20 uur 30

-het kunstenaarskollektief ‘de (eerste) republiek’ wordt begin jaren negentig opgericht door een aantal amsterdamse toneelspelers en hun gezelschappen, schrijvers, dichters, journalisten, beeldend kunstenaars, grafici en ontwerpers.

-elke eerste maandag van de maand is er een presentatie waarin gelezen, voorgesteld, geinterviewd, gespeeld en over van alles gesproken wordt. in ons meer dan dertigjarige bestaan zijn we op veel plaatsen samengekomen om vanaf de vroege jaren van deze eeuw steeds elke maand van het seizoen in de balie post te vatten. iedereen is ten allen tijde welkom. het programma, het nieuwe repertoire wordt op de avond zelf voor aanvang door de dan aanwezigen vastgesteld. er worden geen toegangsprijzen geheven.

we verwachten zoals altijd, plotseling of voorbedacht, nieuwe bijdrages, discussie en reacties.

schets voor een modern liefdesgedicht

een souffleur en een hoofdrolspeler lopen samen op

de souffleur zegt: ik ben mijn tekst kwijt

de hoofdrolspeler werpt een blik naar links, een blik naar rechts, hij brengt een hand voor zijn mond en hij zegt:

de omstandigheden lijken rustig maar er gebeurt van alles

dan zegt de souffleur: vergeet niet te ijsberen, straks

nee, zegt de hoofdrolspeler, ik zit te lezen, ik sta op, ik besluit vijf rondjes te ijsberen, en daarna sta ik bij het raam

waarop de souffleur zegt: we wandelen over het aardoppervlak

wat de hoofdrolspeler herkent: Diderot!

bij de brug, maar aan de overkant van de gracht vraagt iemand met een bijrol: wanneer kom ik op?

de hoofdrolspeler roept: beloof dat je het vergeet

nu brengt de souffleur de gedachtewisseling tot een einde
tenminste, tot een voorlopig einde.

-martin reints 1974


de vorige keer: op 6 mei jl. lazen we de volgende teksten:

annette kouwenhoven
natalia ginzburg
uit:’familielexicon’ 1963
vertaling: jan ter haar 2023

margijn bosch
alfred döblin
uit: ‘fatale reis’ uitgave:1982
vertaling: tine ausma

alied blom
rob oudkerk
uit: ‘virrie’s kinderen’ 2024

miranda prein
jan joris lamers
paul auster: uit een interview met michael wood 2003

matthias de koning
hanny michaelis
uit: ‘wegdraven naar een nieuw utopia’ 1971

wim van der grijn
paul auster
uit: ‘verdwijningen’ 1994
vertaling: henk van der waal

jair standers
mo husseini 2024
uit: facts on the palestinian/israeli conflict.

cees walburgh schmidt
overpeinzing
merel de groot
uit: ‘de winkel’ 2024
hoofdstuk 4: ‘de ander’ (vervolg)

hans dagelet
uit: ‘ik ben acteur, zei hij’ 2024
met 3 bijrollen voor het commentaar

jan joris lamers
tadeusz rozewicz
uit: ‘gezichten’ 1960/1965
vertaling thomas rasch

adriaan roland holst
uit: ‘voorbij de wegen’ 1920
zwerversliefde

de republiek (open kunstenaarscollectief sinds 1992)

2024
2023
2022
2021
2020

-republiek in de balie is elke eerste maandag van de maand, met uitzondering van de maanden juli en augustus


weiblicher akt 13 - de ander (v.)

thumbnail_--weiblicher akt.de ander.a4.webversie

De Weiblicher Akt speelt de ander (v.)

Ik word ik in het aangezicht van de ander. - Emmanuel Levinas (1906-1995)

Na twaalf delen waarin we onszelf spiegelden aan vrouwelijke personages en auteurs en waarin we de geschiedenis waar nodig probeerden te herschrijven, gaan we in deel dertien van de Weiblicher Akt driftig op zoek naar ‘de ander’ en ‘het andere verhaal’. Het verhaal dat niet alleen ‘anders’ is omdat het vanuit een andere sekse wordt verteld, maar ook vanuit een andere gender, cultuur of sociale klasse. Tijdens deze zoektocht naar dit andere verhaal dreigen we zo verdwaald te raken in alle verhalen en theorieën over verhalen dat het hele ‘anders-zijn’ erin lijkt op te lossen…

Gebaseerd op onder andere De 36 dramatische situaties van Georges Polti, Het ongeleefde leven van Adam Philips en Holding Space van Aminata Cairo.

Van en met: Annette Kouwenhoven, Miranda Prein en Zephyr Brüggen en in een speciale rol Jan Joris Lamers.

Pers/Recensies

NRC

Voorlopige speellijst:

Foto's: Sofie Knijff


Warm

WhatsApp Image 2024-03-28 at 1.30.53 PM (5)

WARM

Discordia en tg STAN presenteren na ‘EG ER VINDEN/IK BEN DE WIND’ en ‘RAMBUKU’ het laatste deel in het drieluik rond Jon Fosse: WARM.

‘WARM’ beschrijft twee mannen en één vrouw.
Naamloos.
Wie zijn zij?
Wij.
Zij.
Misschien toneelspelers.
Misschien.
Ze weten niet wie ze waren, weten niet waar ze waren, weten niet hoe ze waren, weten niet wat ze waren, denken niet te weten wat ze deden, nu ze op de plek aangekomen zijn, die ze niet kunnen verlaten, te weten het toneel.

Tekst van Jon Fosse, vertaling door Maaike van Rijn.
Met en door Annette Kouwenhoven (De Vrouw), Matthias de Koning (De Eerste Man) en Damiaan De Schrijver (De Tweede Man).


“Hij is een grote poëet, een grote tovenaar. Met heel weinig woorden kan hij heel grote werelden doen openbloeien. En hij is een meester van de stilte. Van hem ik heb het belang van goed geplaatste stiltes geleerd. Zijn teksten lijken op het eerste gezicht heel eenvoudig, maar net daarom zijn ze heel diepzinnig, en heel mysterieus. Je voelt de stilte van de fjorden in zijn werk, je voelt de ijselijke lucht. Maar hij schrijft wel met een universele kracht. Zijn werk raakt mij tot in het diepst van mijn ziel.” - Damiaan De Schrijver over Nobelprijswinnaar Jon Fosse (De Morgen, 5 okt 2023)

Pers/Recensies

Speellijst 2023

  • 30 augustus 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
  • 31 augustus 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
  • 1 september 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
  • 2 september 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
  • 8 september 2023 20:00, Det Norske Teatret, Oslo
  • 9 september 2023 15:00, Det Norske Teatret, Oslo
  • 11 september 2023 20:30, Trøndelag Teater, Trondheim

2024

Foto's: Irmgard Mertens


pointless international - point of no return

Pointless International-Point of no return
beeld: Jorn Heijdenrijk

‘pas op wereld, zet je hoed op, we komen er aan’ (naar majakowski)

Na Pointless International (2014), Pointless International brings poly-interpretability (2017) en de Pointless International Medley (2018) nu dan eindelijk het langverwachte en zwaar ontraadde sluitstuk van deze serie engels gesproken clownsvoorstellingen voor een volwassen publiek: Point of no return.

Discordia en ‘t Barre Land verbinden met Pointless International het beste van het toneel met het beste van het circus. Gebaseerd op het klassieke wereldrepertoire van clowns en komedianten. Coco, Buster, Joey, Sugar en Stan Vreeken demonstreren wederom hun onkunde om welke onderneming dan ook tot een succesvol einde te brengen in deze nieuwste show met de laatst overgebleven scènes, de restjes zonder inhoud en betekenis, de onbegrijpelijkste trics – de kersen op de taart allang versnoept, alle krenten uit de pap gegeten en alles wat simply the best was eenvoudigweg te grabbel gegooid in de vorige programma’s –  komen ze met de acts waaraan liever geen vingers werden gebrand of in een grote boog omheen gelopen, the worst jokes, de halbe witzen en de clous beside the point,  kortom met deze existentiële beproeving als het leven zelf. Met niets op zak dan een groot brevet van onvermogen en met frisse tegenzin zetten de clowns de stap weer in de piste en op het toneel. Heel onverstandig en tegen beter weten in want er is geen weg meer terug in Point of no return.

Pers/Recensies

Voorlopige speellijst:

Foto's: Sofie Knijff


bevreemdende brecht

Beeld Bevreemdende Brecht (liggend)

Discordia speelt Bertolt Brecht

Door de heftige regenval ligt er een laag water in onze werkruimte. Dozen vol boeken die op de grond staan raken doorweekt. We maken ze open en treffen een complete collectie aan van het werk van Bertolt Brecht (1898-1956). Dit zou een aanleiding kunnen zijn voor een voorstelling over het werk van deze twintigste-eeuwse toneelvernieuwer.

Ware het niet dat we op dit moment van scherpe tegenstellingen en schreeuw om helderheid ons geen betere toneelauteur hadden kunnen wensen en we sowieso al op zoek waren naar deze collectie.

In Bevreemdende Brecht onderzoeken we de uitvinding van het Verfremdungseffekt. Hoe is hij, of eigenlijk moeten we zeggen ‘zij’, want hij deed het natuurlijk niet alleen, maar daar komen we in de voorstelling nog wel op terug, hiertoe gekomen, wat waren de omstandigheden waaronder deze nieuwe en nu nog altijd effectieve manier van verhalen vertellen tot stand kwam.

Aan de hand van niet alleen zijn toneelwerk maar ook zijn poëzie en brieven schetsen we een portret van een uitvinding waarmee we een nieuwe schets van onze hedendaagse werkelijkheid laten zien.

Van en met: Annette Kouwenhoven, Matthias de Koning, Miranda Prein en Jan Joris Lamers

Voorlopige speellijst:

  • 15 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam
  • 16 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam
  • 17 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam
  • 18 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam
  • 19 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam
  • 22 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam
  • 23 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam
  • 24 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam
  • 25 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam
  • 26 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam
  • 29 november 2024 20:00, Kaaitheater, Brussel