pointless international, point of no return

POINTLESS INTERNATIONAL VIERT HAAR 11E VERJAARDAG.
op 4,5,6,11,12,13,14 juni brengt POINTLESS INTERNATIONAL in Theater de Richel (voorheen Betty Asfalt Complex) aan de Nieuwezijds Voorburgwal haar nieuwste programma:
POINTLESS INTERNATIONAL, POINT OF NO RETURN.
nu dan definitief, voor ons eigen vaste publiek, voor deskundigen, voor de vakgenoten, voor de opleidingen, voor de liefhebbers (van kunst en toneel in het algemeen), voor het brede algemeen publiek, voor de engelstalige buitenlanders, voor het circuspubliek, voor iedereen die nog niet geweest is:
POINTLESS INTERNATIONAL, POINT OF NO RETURN.
vanaf 2014 hebben Discordia en ’t Barre Land POINTLESS INTERNATIONAL als specifiek programma ontwikkeld, uitgevoerd, ten tonele gebracht in Nederland, België en Frankrijk; een engels gesproken avondvullende clownsvoorstelling
voor volwassen publiek.
met vincent van den berg (joey), jorn heijdenrijk (coco), czes de wijs (sugar), matthias de koning (buster) en stan vreeken als singer-songwriter/muzikant.
Discordia, ’t Barre Land en Mundus Vult Decipi verbinden het beste van het toneel met het beste van het circus: joey, coco, sugar, buster en stan demonstreren hun onkunde om welke onderneming dan ook tot en succesvol einde te brengen.
we hadden besloten om in juni 2025 POINTLESS INTERNATIONAL, POINT OF NO RETURN te hernemen.
dit als aanloop naar een te organiseren toernee door Nederland en België en met mogelijkheden in het buitenland.
Theater De Richel (voorheen Betty Asfalt Complex) vroeg ons om bij hen uit te komen.
we beschikken op dit moment over zo’n 50 engels gesproken en 1 nederlands gesproken clowns-scenes en over zo’n 17 door Stan Vreeken gecomponeerde songs.
dat geeft ons de gelegenheid om diverse avonden te kunnen gaan samenstellen.
de grootte, breedte, diepte en hoogte van de zaal in Theater de Richel stelt ons in staat om onze scenografische oplossingen af te stemmen op een kleine ruimte.
Er zijn in Nederland en België vele kleine ruimtes, vele kleine zalen.
zowel ’t Barre Land als Discordia hebben door de jaren heen veel samengewerkt met de Theatertroep. hun uitnodiging aan ons om in hun theater te staan, is een vanzelfsprekend gevolg van wat we door de jaren heen met elkaar hebben gedeeld.
een terzijde:
pointless international
‘I don’t get it either. And I’m not sure I could articulate a view of nothingness, since nothingnessdoesn’t allow a description of itself. Once you start describing nothingness, you end up withsomethingness.’ (Paul Strand)
De lege ring binnenkomen met de handen in z'n zakken en iets doen
‘met niets’- dat is de essentie van de clown. Of is de essentie: ‘niets doen’ met iets, omdat alle pogingen om tot iets te komen niet zijn gelukt? En wat is ‘niet gelukt’? Falen is inherent aan elke handeling, alleen die relativering maakt progressie mogelijk. En wat is ‘progressie,’ wie is de verwaande dwaas die dat woord heeft uitgevonden? Na het succes van ‘Pointless International’ (2014) komen de clowns terug, en gaan stug door waar ze gebleven waren:
pointless international brings point of no return, part 2, back from being thrown away’.
Even ter herinnering:
‘Pointless International’ is een Engels gesproken internationale clowns-voorstelling voor volwassenen. Zij herintroduceert de klassieke clowns-scènes in het theater, voordat ze definitief uit ons collectieve geheugen zijn verdwenen. ‘Pointless International’ verbindt het beste van het toneel met het beste van het circus! Maar wees gewaarschuwd: ook clowns kunnen niet meer dan een tijdelijke schuilplaats zijn, een moment van stilstand in het vallen.
Even ter herinnering:
Joey, Sugar, Buster en Coco zijn niet het komische tussendoortje van de serieuze acts: ze zijn de enige act!
Even ter herinnering:
‘Pointless International’ laat clowns zien die opkomen om hun plek op te eisen, die van bijzakeneen hoofdzaak maken, zich de wereld laten welgevallen, en áfgaan! De clowns demonstreren alhun onkunde om welke onderneming dan ook tot een succesvol eind te brengen. Maar ‘Pointless International’ is geenszins een opportunistische clowneske aangelegenheid, het is én blijft heteen onderzoek naar toneelspelen, het wezen van deze tijd én naar (kunstzinnige) overdracht in het algemeen.
Met de ondertitel ‘clown zijn is een existentiële beproeving, of béter: clowns zijn een existentiële beproeving!’ is de toon voor ‘Pointless International brings ‘POINT OF NO RETURN, part 2, BACK FROM THROWING AWAY’ gezet!
‘A serious and good philosophical work could be written consisting entirely of jokes.’ (Ludwig Wittgenstein)
POINTLESS INTERNATIONAL, POINT OF NO RETURN, part 2, BACK FROM BEING THROWN AWAY
‘existentie is gegarandeerd. het is prachtig en het wordt zelfs geweldig, ik overdrijf niet.’
na afloop is de bar open en is er merchandise/koopwaar.
pointless international, point of no return
- 4 juni 2025 20:00, Theater De Richel, Amsterdam - Tickets
- 5 juni 2025 20:00, Theater De Richel, Amsterdam - Tickets
- 6 juni 2025 20:00, Theater De Richel, Amsterdam - Tickets
- 11 juni 2025 20:00, Theater De Richel, Amsterdam - Tickets
- 12 juni 2025 20:00, Theater De Richel, Amsterdam - Tickets
- 13 juni 2025 20:00, Theater De Richel, Amsterdam - Tickets
- 14 juni 2025 20:00, Theater De Richel, Amsterdam - Tickets
Sofie Knijff
weiblicher akt 13 - de ander (v.)

De Weiblicher Akt speelt de ander (v.)
Ik word ik in het aangezicht van de ander. - Emmanuel Levinas (1906-1995)
Na twaalf delen waarin we onszelf spiegelden aan vrouwelijke personages en auteurs en waarin we de geschiedenis waar nodig probeerden te herschrijven, gaan we in deel dertien van de Weiblicher Akt driftig op zoek naar ‘de ander’ en ‘het andere verhaal’. Het verhaal dat niet alleen ‘anders’ is omdat het vanuit een andere sekse wordt verteld, maar ook vanuit een andere gender, cultuur of sociale klasse. Tijdens deze zoektocht naar dit andere verhaal dreigen we zo verdwaald te raken in alle verhalen en theorieën over verhalen dat het hele ‘anders-zijn’ erin lijkt op te lossen…
Gebaseerd op onder andere De 36 dramatische situaties van Georges Polti, Het ongeleefde leven van Adam Philips en Holding Space van Aminata Cairo.
Van en met: Annette Kouwenhoven, Miranda Prein en Zephyr Brüggen en in een speciale rol Jan Joris Lamers.
Discordia zet in deze voorstelling de deur naar de ander wijd en van harte open, in een poging die ander al zoekend en twijfelend te ontmoeten. En die ander dat zijn wij, het publiek. - Hein Janssen, de Volkskrant
Pers/Recensies
Voorlopige speellijst:
- 13 februari 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 14 februari 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 15 februari 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 16 februari 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 17 februari 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 20 februari 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 21 februari 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 22 februari 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 23 februari 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 24 februari 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 8 maart 2024 20:00, Schuur, Haarlem - Tickets
- 9 maart 2024 20:00, Theater Rotterdam, Rotterdam - Tickets
- 14 maart 2024 20:00, Theater Kikker, Utrecht - Tickets
- 15 maart 2024 20:00, Theater Kikker, Utrecht - Tickets
- 17 maart 2024 16:00, Theater Bouwkunde, Deventer - Tickets
- 18 maart 2024 20:00, ArtEZ Theatrum, Arnhem - Tickets
- 16 april 2024 20:00, Corrosia Theater, Almere - Tickets
- 25 april 2024 21:30, Monty, Antwerpen - Double bill met 'Warm' (20 uur) - Tickets
- 26 april 2024 20:00, Monty, Antwerpen - Double bill met 'Warm' (22 uur) - Tickets
- 21 november 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 22 november 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 28 november 2024 20:00, Kaaitheater, Brussel - (en op 29 november zijn we hier met 'Schetsen en sporen') - Tickets
Foto's: Sofie Knijff
schetsen en sporen

Schetsen en sporen is dinsdag 11 tot en met zaterdag 15 februari 2025 weer te zien in Frascati.
schetsen en sporen
wat hebben we gespeeld?
was het de blauwe vogel,
de kersentuin of iets van bernhard?
we herinneren ons fragmenten.
we schetsen beelden.
we zoeken sporen.
maar speelden we wel en gaan we nog spelen,
of zijn we gewoon alleen maar hier en nu?
Van en met Annette Kouwenhoven, Jan Joris Lamers en Miranda Prein
"Met Schetsen en sporen laat Discordia op ongeëvenaarde wijze zien hoe toneelspelen en tegelijkertijd hardop denken óver toneelspelen een subtiele synthese aangaan; het is spel en reflectie tegelijkertijd, handeling en herinnering vloeien samen. " - Kester Freriks, Theaterkant
Pers/Recensies
Voorlopige speellijst:
- 15 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 16 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 17 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 18 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 19 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 22 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 23 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 24 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 25 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 26 oktober 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 29 november 2024 20:00, Kaaitheater, Brussel - (en 28 nov zijn we hier met Weiblicher Akt 13 - de ander)
- 11 februari 2025 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 12 februari 2025 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 13 februari 2025 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 14 februari 2025 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 15 februari 2025 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
Foto's: Sofie Knijff
pointless international - point of no return

‘pas op wereld, zet je hoed op, we komen er aan’ (naar majakowski)
Na Pointless International (2014), Pointless International brings poly-interpretability (2017) en de Pointless International Medley (2018) nu dan eindelijk het langverwachte en zwaar ontraadde sluitstuk van deze serie engels gesproken clownsvoorstellingen voor een volwassen publiek: Point of no return.
Discordia en ‘t Barre Land verbinden met Pointless International het beste van het toneel met het beste van het circus. Gebaseerd op het klassieke wereldrepertoire van clowns en komedianten. Coco, Buster, Joey, Sugar en Stan Vreeken demonstreren wederom hun onkunde om welke onderneming dan ook tot een succesvol einde te brengen in deze nieuwste show met de laatst overgebleven scènes, de restjes zonder inhoud en betekenis, de onbegrijpelijkste trics – de kersen op de taart allang versnoept, alle krenten uit de pap gegeten en alles wat simply the best was eenvoudigweg te grabbel gegooid in de vorige programma’s – komen ze met de acts waaraan liever geen vingers werden gebrand of in een grote boog omheen gelopen, the worst jokes, de halbe witzen en de clous beside the point, kortom met deze existentiële beproeving als het leven zelf. Met niets op zak dan een groot brevet van onvermogen en met frisse tegenzin zetten de clowns de stap weer in de piste en op het toneel. Heel onverstandig en tegen beter weten in want er is geen weg meer terug in Point of no return.
Pers/Recensies
Voorlopige speellijst:
- 20 december 2023 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 21 december 2023 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 22 december 2023 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 23 december 2023 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 5 januari 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 6 januari 2024 20:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 10 februari 2024 20:00, Theater Kikker, Utrecht - Tickets
- 11 februari 2024 20:00, Theater Kikker, Utrecht - Tickets
Foto's: Sofie Knijff
De Veere 2023

de veere in frascati
’er zijn eneindig veel mogelijkheden om een woord te gebruiken' ‘de betekenis van een woord zit in zijn gebruik’*
de belgisch nederlandsche repertoirevereeniging de veere staat opnieuw twee weken in frascati.
‘de veere’ is een steeds wisselende groep van toneelspelers die periodiek bijeenkomt om met elkaar op te gaan en in gesprek zijn, ze spelen, lopen over, citeren, denken hardop.
het waren er velen in de loop van de tijd. ze kwamen van overal, vaak doen ze telkens weer mee.
ze waren jong en oud. soms kwamen ze pas kijken, telkens was het beschikbare dramaturgische materiaal overvloedig.
wie we toen waren weet iedereen die er ooit bij was.. we kwamen soms als groep, als eenling uit een gezelschap, als gast, als toeschouwer, en spraken!
wie ‘we’ nu zullen worden zal blijken. en we zijn er al dertig jaar. een jubileum?
‘stay! speak, speak! i charge thee, speak!’
de veere speelt ‘uit het hoofd van de toneelspeler.’
onder die titel vindt deze nieuwe serie voorstellingen plaats.
eigenlijk is vertellen wat er zal worden vertoond a priori prematuur. het repertoire zit in je geheugen daaruit komen de citaten.
een toevallige ontmoeting maakt iets los, woord voor woord speel je een vroegere scene. je stelt een vraag. of het is stil. en dat is genoeg.
een doorlopend op en af. waarvandaan? waar sta je? een monoloog. een gesouffleerd stuk tekst? kun je zomaar zeggen wat je denkt? je zoekt, spreekt ‘hier en nu’ over wat je bezighoudt wat toevallig ter sprake komt.
natuurlijk zal er ook veel zijn voorbereid. toch wordt elke avond anders.
welkom in de klassieke houten ‘v’
voorlopig -onder voorbehoud- tekenen we: vincent van den berg, annet kouwenhoven, czeslaw de wijs, sara de bosschere, matthias de koning, yorke mulder bhangoo, maureen teeuwen, bartel jespers, luca bryssinck, stef van es, jan joris lamers, margijn bosch
*ludwig wittgenstein.
de naam ‘de veere’ is verwant aan ‘edward de vere’ de vermoedelijke auteur van de stukken die ooit werden toegeschreven aan ‘william shakespeare.’
De Veere 2023 speellijst
- 23 mei 2023 21:00, Frascati, Amsterdam
- 24 mei 2023 21:00, Frascati, Amsterdam
- 25 mei 2023 21:00, Frascati, Amsterdam
- 26 mei 2023 21:00, Frascati, Amsterdam
- 27 mei 2023 21:00, Frascati, Amsterdam
- 31 mei 2023 21:00, Frascati, Amsterdam
- 1 juni 2023 21:00, Frascati, Amsterdam
- 2 juni 2023 21:00, Frascati, Amsterdam
- 3 juni 2023 21:00, Frascati, Amsterdam
foto's Sofie Knijff
Quartett

Discordia brengt 4 x 4 Quartett
Quartett komt van het Latijnse woord quartus (kwart): Eén: muziekstuk voor vier stemmen of instrumenten. Twee: groep van vier spelers, vooral in de muziek. Drie: kaartspel waarbij men combinaties moet proberen te krijgen van vier kaarten die bij elkaar horen. Vier: vier personen die bij elkaar horen.
De vier spelers van Discordia maken na vier jaar weer sámen een voorstelling. Alle vier bedenken/schrijven/ontwerpen ze een eigen Quartett waarna ze de andere drie uitnodigen om hierin mee te spelen. Ieder volgt zijn eigen passie, smaak en voorkeur, maar tegelijkertijd delen ze binnen het collectief een jarenlange gezamenlijke geschiedenis. De keuzes verschillen, maar het engagement met het hier en nu (het toen en daar) verbindt.
‘Ze zullen ons vergeten. Dat is ons lot, daar verander je niets aan. Er komt een tijd dat alles wat ons nu zo serieus, zo veelbetekenend en zo vreselijk belangrijk voorkomt, vergeten of niet meer van belang zal blijken te zijn. En het merkwaardige is dat wij nu absoluut niet weten wat groots en belangrijk zal worden gevonden en wat waardeloos en belachelijk.’ Uit: ‘De drie zusters’ van Anton Tsjechov. Vertaling: Yolanda Bloemen en Marja Wiebes
De nietsontziende blik van Tsjechov ontmoet het heldere cynisme van Brecht, twee honden spreken in een restaurant over Don Quichot, en de vierde wacht op de andere drie…
(…)77. ons ideaal: de toeschouwer kijkt niet alleen, maar hij blijft steeds productief. en de toneelkunstenaar? die blijft maar genieten van het verschrikkelijke werk, waar nooit een einde aan komt. wat moet hij anders? uit: ‘klein organon voor het theater’ van bertolt brecht. vertaling: loek zonneveld
Van en met Miranda Prein, Matthias de Koning, Annette Kouwenhoven en Jan Joris Lamers
Voorlopige speellijst:
- 18 oktober 2023 20:00, Frascati, Amsterdam - De rest van deze tournee is afgelast. Na één keer spelen waren we niet tevreden over het (voorlopige) resultaat en de afgelopen dagen zijn we er niet in geslaagd dit binnen het concept op te lossen.
Foto's: Sofie Knijff
Warm

WARM
Discordia en tg STAN presenteren na ‘EG ER VINDEN/IK BEN DE WIND’ en ‘RAMBUKU’ het laatste deel in het drieluik rond Jon Fosse: WARM.
‘WARM’ beschrijft twee mannen en één vrouw.
Naamloos.
Wie zijn zij?
Wij.
Zij.
Misschien toneelspelers.
Misschien.
Ze weten niet wie ze waren, weten niet waar ze waren, weten niet hoe ze waren, weten niet wat ze waren, denken niet te weten wat ze deden, nu ze op de plek aangekomen zijn, die ze niet kunnen verlaten, te weten het toneel.
Tekst van Jon Fosse, vertaling door Maaike van Rijn.
Met en door Annette Kouwenhoven (De Vrouw), Matthias de Koning (De Eerste Man) en Damiaan De Schrijver (De Tweede Man).
“Hij is een grote poëet, een grote tovenaar. Met heel weinig woorden kan hij heel grote werelden doen openbloeien. En hij is een meester van de stilte. Van hem ik heb het belang van goed geplaatste stiltes geleerd. Zijn teksten lijken op het eerste gezicht heel eenvoudig, maar net daarom zijn ze heel diepzinnig, en heel mysterieus. Je voelt de stilte van de fjorden in zijn werk, je voelt de ijselijke lucht. Maar hij schrijft wel met een universele kracht. Zijn werk raakt mij tot in het diepst van mijn ziel.” - Damiaan De Schrijver over Nobelprijswinnaar Jon Fosse (De Morgen, 5 okt 2023)
Pers/Recensies
Speellijst 2023
- 30 augustus 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
- 31 augustus 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
- 1 september 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
- 2 september 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
- 8 september 2023 20:00, Det Norske Teatret, Oslo
- 9 september 2023 15:00, Det Norske Teatret, Oslo
- 11 september 2023 20:30, Trøndelag Teater, Trondheim
2024
- 25 maart 2024 20:30, Kunstencentrum Nona, Mechelen (BE) - Tickets
- 26 maart 2024 20:30, Kunstencentrum Nona, Mechelen (BE) - Tickets
- 27 maart 2024 20:30, CC De Werf, Aalst - Tickets
- 28 maart 2024 20:30, CC Het Gasthuis, Aarschot - Tickets
- 2 april 2024 21:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 3 april 2024 21:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 4 april 2024 21:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 5 april 2024 21:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 6 april 2024 21:00, Frascati, Amsterdam - Tickets
- 11 april 2024 20:30, 30CC, Leuven - Tickets
- 12 april 2024 20:30, 30CC, Leuven - Tickets
- 18 april 2024 20:30, coStA, Antwerpen - Tickets
- 19 april 2024 20:30, De Kern, Wilrijk - Tickets
- 23 april 2024 20:00, Corrosia Theater, Almere - Tickets
- 25 april 2024 20:00, Monty, Antwerpen - Double bill met 'Weiblicher Akt 13: De Ander (v.) (21:30 uur) - Tickets
- 26 april 2024 22:00, Monty, Antwerpen - Double bill met 'Weiblicher Akt 13: De Ander (v.) (20 uur) - Tickets
Foto's: Irmgard Mertens
Een mooi meisje

In de Roode Bioscoop in Amsterdam is van 20 t/m 28 mei de derde editie van het Monologenfestival. Iedere dag twee monologen voor de prijs van één (en soms zelf drie). Annette Kouwenhoven van Discordia doet hieraan mee en is samen met Yolanda Entius te zien op vrijdag 19 en zaterdag 20 mei om 20 uur.
Klik hier voor meer informatie en kaartverkoop.
beeld: Yolanda Entius