thumbnail_republiek december 23 met tekst tweede versie

‘de republiek in de balie’

op maandag 4 december 2023

aanvang: 20 uur 30

-het kunstenaarskollektief ‘de (eerste) republiek’ wordt begin jaren negentig opgericht door een aantal amsterdamse toneelspelers en hun gezelschappen, schrijvers, dichters, journalisten, beeldend kunstenaars, grafici en ontwerpers.

-elke eerste maandag van de maand is er een presentatie waarin gelezen, voorgesteld, geinterviewd, gespeeld en over van alles gesproken wordt. in ons meer dan dertigjarige bestaan zijn we op veel plaatsen samengekomen om vanaf de vroege jaren van deze eeuw steeds elke maand van het seizoen in de balie post te vatten. iedereen is ten allen tijde welkom. het programma, het nieuwe repertoire wordt op de avond zelf voor aanvang door de dan aanwezigen vastgesteld. er worden geen toegangsprijzen geheven.

we verwachten zoals altijd, plotseling of voorbedacht, nieuwe bijdrages, discussie en reacties.


zingende soldaten

de keien zijn zoo puntig op de straten: blonde soldaten, doen je voeten pijn, smoor je verdriet met een naief refrein: ‘marie, marie, ik moet je gaan verlaten.’

wij zien vooruit naar 't verre doel der torens en loopen met z'n vieren naast elkaar. melancholie, uw vondsten zijn bizar:

‘de duivel heeft twee hoeven en twee horens’.

waar is de tamboer, waar is de muziek? god heeft ons op den weg alleen gelaten, ons lijf gaat breken en ons hart is ziek-

zingt van een ring en van liefde en van smart, zingt van verachting voor een paar granaten! een goed soldaat heeft een groot kinderhart.

martinus nijhoff 1944

de vorige keer op 6.november. jl. lazen we de volgende teksten:

-peter wohlleben, uit: 'het innerlijke leven van dieren' 2016,
vertaling: monella van beusekom, ‘gewoon lol hebben’

-konstantin paustovski, uit: ‘onrustige jeugd’ 1954, ‘hier woont niemand’

-pier paolo pasolini, uit; ‘fragmenten uit een brief van letterenstudent, p.p. pasolini, 19 jaar, bologna 1941’.

-erik bindervoet, uit: ‘over het werkelijksgehalte van de werkelijkheid’, ‘wanen’

-marcel proust, uit: ‘de vijfenzeventig bladen’. teksten: ca 1908.
vertaling: désirée schyns, philippe noble, jan pieter van der sterre en reintje ghoos. 2022
‘een avond op het land’

-constant meijers, uit: ‘het einde van de democatie.’, 2022, i. ‘wolkmens’

-samuel beckett, vertalingen van de eerste delen van ‘worstword ho’ 1983 (vertalingsfeuilleton)

-samuel beckett, twee van: 'drie dialogen' 1949, ‘tal coat’ en ‘bram van velde’

-daniel charms, uit: ‘ik zat op het dak’, vertaling: jolanda bloemen, ‘sonnet’ 12 november 1935

-sara baume, uit; ‘handwerk’, 2020, vertaling: lette vos


--met: margijn bosch, jan joris lamers, maureen teeuwen, martijn nieuwerf, erik bindervoet, annette kouwenhoven, vincent vandenberg, sam simons, constant meijers, merel de groot, yolanda entius, alice aëgerter, ea.

de republiek (open kunstenaarscollectief sinds 1992)

2023
2022
2021
2020

-republiek in de balie is elke eerste maandag van de maand, met uitzondering van de maanden juli en augustus


pointless international - point of no return

Pointless International-Point of no return
beeld: Jorn Heijdenrijk

‘pas op wereld, zet je hoed op, we komen er aan’ (naar majakowski)

Na Pointless International (2014), Pointless International brings poly-interpretability (2017) en de Pointless International Medley (2018) nu dan eindelijk het langverwachte en zwaar ontraadde sluitstuk van deze serie engels gesproken clownsvoorstellingen voor een volwassen publiek: Point of no return.

Discordia en ‘t Barre Land verbinden met Pointless International het beste van het toneel met het beste van het circus. Gebaseerd op het klassieke wereldrepertoire van clowns en komedianten. Coco, Buster, Joey, Sugar en Stan Vreeken demonstreren wederom hun onkunde om welke onderneming dan ook tot een succesvol einde te brengen in deze nieuwste show met de laatst overgebleven scènes, de restjes zonder inhoud en betekenis, de onbegrijpelijkste trics – de kersen op de taart allang versnoept, alle krenten uit de pap gegeten en alles wat simply the best was eenvoudigweg te grabbel gegooid in de vorige programma’s –  komen ze met de acts waaraan liever geen vingers werden gebrand of in een grote boog omheen gelopen, the worst jokes, de halbe witzen en de clous beside the point,  kortom met deze existentiële beproeving als het leven zelf. Met niets op zak dan een groot brevet van onvermogen en met frisse tegenzin zetten de clowns de stap weer in de piste en op het toneel. Heel onverstandig en tegen beter weten in want er is geen weg meer terug in Point of no return.

Voorlopige speellijst:


weiblicher akt 13 - de ander (v.)

Weiblicher Akt 13: de Ander-roze-bank

De Weiblicher Akt speelt de ander (v.)

Ik word ik in het aangezicht van de ander. - Emmanuel Levinas (1906-1995)

Na twaalf delen waarin we onszelf spiegelden aan vrouwelijke personages en auteurs en waarin we de geschiedenis waar nodig probeerden te herschrijven, gaan we in deel dertien van de Weiblicher Akt driftig op zoek naar ‘de ander’ via ‘het andere verhaal’. Het verhaal dat niet alleen ‘anders’ is omdat het vanuit een andere sekse wordt verteld, maar ook vanuit een andere gender, cultuur of sociale klasse. Tijdens deze zoektocht naar dit andere verhaal dreigen we zo verdwaald te raken in alle verhalen en theorieën over verhalen dat het hele ‘anders-zijn’ erin lijkt op te lossen…

Gebaseerd op onder andere De 36 dramatische situaties van Georges Polti, Het ongeleefde leven van Adam Philips, De ander van Frans de Waal en Holding Space van Aminata Cairo.

Van en met: Annette Kouwenhoven, Miranda Prein en Zephyr Brüggen en in een speciale rol Jan Joris Lamers.

Voorlopige speellijst:

Foto's: Sofie Knijff


Warm

Warm-Beeld-Damiaan-De Schrijver
beeld (schilderij) Damiaan De Schrijver

Eerste voorstellingen van WARM

DISCORDIA en STAN presenteren na ‘EG ER VINDEN/IK BEN DE WIND’ en ‘RAMBUKU’ het laatste deel in het drieluik rond Jon Fosse. Annette Kouwenhoven, Damiaan de Schrijver en Matthias de Koning spelen komend seizoen ‘WARM’.

‘WARM’ beschrijft twee mannen en één vrouw.
Naamloos.
Wie zijn zij?
Wij.
Zij.
Misschien toneelspelers.
Misschien.
Ze weten niet wie ze waren, weten niet waar ze waren, weten niet hoe ze waren, weten niet wat ze waren, denken niet te weten wat ze deden, nu ze op de plek aangekomen zijn, die ze niet kunnen verlaten, te weten het toneel.

Tekst Jon Fosse, vertaling Maaike van Rijn, concept, scenografie Matthias de Koning en Damiaan De Schrijver, cast Matthias de Koning – De Eerste Man, Damiaan De Schrijver – De Tweede Man, Annette Kouwenhoven - De Vrouw

Speellijst (voorlopig) 2023

  • 30 augustus 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
  • 31 augustus 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
  • 1 september 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
  • 2 september 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
  • 8 september 2023 20:00, Det Norske Teatret, Oslo
  • 9 september 2023 15:00, Det Norske Teatret, Oslo
  • 11 september 2023 20:30, Trøndelag Teater, Trondheim

2024

  • 25 maart 2024 20:30, Nona, Mechelen (BE)
  • 26 maart 2024 20:30, Nona, Mechelen (BE)
  • 27 maart 2024 20:30, CC Aalst, Aalst
  • 28 maart 2024 20:30, CC Aarschot, Aarschot
  • 2 april 2024 21:00, Frascati, Amsterdam
  • 3 april 2024 21:00, Frascati, Amsterdam
  • 4 april 2024 21:00, Frascati, Amsterdam
  • 5 april 2024 21:00, Frascati, Amsterdam
  • 6 april 2024 21:00, Frascati, Amsterdam
  • 11 april 2024 20:30, 30CC, Leuven
  • 12 april 2024 20:30, 30CC, Leuven
  • 18 april 2024 20:30, coStA, Antwerpen
  • 19 april 2024 20:30, De Kern, Wilrijk
  • 24 april 2024 20:30, Monty, Antwerpen
  • 25 april 2024 20:00, Monty, Antwerpen - Double bill met 'Weiblicher Akt 13: De Ander (v.) (21:30 uur)
  • 26 april 2024 22:00, Monty, Antwerpen - Double bill met 'Weiblicher Akt 13: De Ander (v.) (20 uur)

Foto's: Irmgard Mertens


Collectieven: Boekpresentatie, Tentoonstelling, Symposium en Estafette

KOM KIJKEN NAAR DE COLLECTIEVEN IN SEPTEMBER!

In maart van dit jaar vierde Jan Joris Lamers zijn 80ste verjaardag. Dit bracht een team mensen bijeen die deze mijlpaal wilde aangrijpen om voor het eerst de geschiedenis van de theatercollectieven in Nederland en België in kaart te brengen. Tijdens het Nederlands Theaterfestival in Amsterdam presenteren we tussen 1 en 12 september 2022 een boek, creëren we een tentoonstelling, houden we een symposium en spelen we een estafette van voorstellingen van theatercollectieven.

mockup_collectieven_hu682c9aba9724553fbb2c5546af3a9768_1127897_1000x0_resize_q80_box

BOEK: DE COLLECTIEVEN: EEN UNIEKE THEATERGESCHIEDENIS

Een boek over de geschiedenis en ontwikkeling van het collectieve theater in Nederland en Vlaanderen. In dit boek wordt de aanloop naar de collectieven in verschillende facetten uitgelicht en de toekomst van het collectief verkend. De protesten die zich in de jaren 60 vooral richtten tegen de ‘gevestigde orde’ gingen niet aan het theater voorbij. Zo voelde een nieuwe generatie toneelspelers er niets voor om zich bij de traditionele gezelschappen aan te sluiten. Ze wilden voorstellingen maken op hun eigen voorwaarden, op hun eigen plekken, met en voor hun eigen generatiegenoten. Dat leidde tot een nieuwe vorm van theater, gemaakt in collectieven, oog in oog met het publiek. Aan de hand van zeventien tekstbijdragen en meer dan vijftig scènefoto’s brengt De Collectieven deze voor Nederland en België unieke theatergeschiedenis voor de eerste keer in kaart.

Het boek is interessant als studieboek voor UvA-studenten theaterwetenschap en als inspirerend boek voor theatermakers, theaterhistorici, dramaturgen, theatercritici en theaterliefhebbers. De collectieven hebben ook op het gebied van vormgeving – zowel vormgeving van voorstellingen als van promotiemateriaal – opmerkelijke prestaties voortgebracht, wat de redactie van het boek de mogelijkheid biedt om de geschiedenis van het collectief niet alleen in woord, maar ook in beeld aan te bieden.

Tijdens Het Theater Festival was het boek aan te schaffen bij De Brakke Grond.
Wilt u het boek alsnog bestellen? Dat kan! Het Collectievenboek is voor 35,- euro te bestellen bij Discordia zelf (excl. verzendkosten à € 4,50 in Nederland). Stuur daarvoor een mail naar: toneelgroepdiscordia@gmail.com en vermeld uw naam en adresgegevens en wij mailen u terug over de verdere afhandeling.

beroemden_affiche_discordia-koe-stan-doodpaard_hu4e3585fdcdfe0fad19fd84774ab3b4ac_5977068_1000x0_resize_q80_box

TENTOONSTELLING

Een tentoonstelling waarin grafisch en fotografisch materiaal de geschiedenis van de collectieven in beeld brengt. De tentoonstelling De Collectieven brengt aan de hand van affiches, foto’s en filmfragmenten de geschiedenis in beeld van een unieke theatervorm die zich in Nederland en België heeft ontwikkeld.

De tentoonstelling wordt op 1 september geopend en is gedurende het TheaterFestival van 1 tot en met 11 september dagelijks van 10.00 uur tot sluitingstijd te zien in ‘De Brakke Grond’, Nes 45 Amsterdam.

optie-als-beeld-voor-symposium-uva-franvanderhoeven1_hu9a84de0d4b627f98828390a1b5771d1a_359255_1000x0_resize_q80_box

SYMPOSIUM

Een symposium, georganiseerd door de afdeling Theaterwetenschap van de UvA. In werkgroepen zal studie gemaakt worden van de geschiedenis van het theatercollectief. Een dag voor intergenerationele debatten over de geschiedenis en actualiteit van collectief theater maken, bestaande uit drie grote thema’s: Inspiratiebronnen, Collectieve Utopieën, Collectief Theater tussen Politiek en Liefde. Theatermakers, theaterwetenschappers, dramaturgen en critici gaan met elkaar en met het publiek in debat. Onder de aanwezigen bevinden zich leden van jonge en oude theatercollectieven, onder wie Jan Joris Lamers (Discordia), Damiaan De Schrijver (tg STAN), Roos Euwe (BOG.), Gable Roelofsen (Het Geluid).

Het symposium vindt plaats op 7 september van 9.30 tot 17.00 uur in Frascati 4. De toegang is gratis. Graag aanmelden via s.theaterwetenschap1@uva.nl (onder vermelding symposium collectieven.

affiche_estafette_van_de_collectieven_a2_lr-jpg-def_hu9a94003c509013fb1e122100d66f4028_249351_1000x0_resize_q80_box

ESTAFETTE VAN DE COLLECTIEVEN

September wordt een geweldig feest samen met collectieve gezelschappen in Nederland en België.

In maart van dit jaar vierde Jan Joris Lamers zijn 80ste verjaardag. Dit bracht een team mensen bijeen die deze mijlpaal wilde aangrijpen om voor het eerst de geschiedenis van de theatercollectieven in Nederland en België in kaart te brengen. Tijdens het Nederlands Theaterfestival in Amsterdam presenteren we tussen 1 en 12 september een boek, creëren we een tentoonstelling, houden we een symposium (lee meer hierover onder: nieuws) en spelen we een estafette van voorstellingen van theatercollectieven.

In Frascati 3 en 4 staan de volgende gezelschappen geprogrammeerd:

Woensdag 7 september

19:30 uur - Maatschappij Discordia - Love Sontag - Zaal 3

21:30 uur - Polycoproductie Discordia-STAN-De Hoe en Gillis Biesheuvel (ex-Dood Paard) - Onomatopee - Zaal 3

Donderdag 8 september

16:00 uur - Dood Paard- De Stokjesman - Zaal 4

17:30 uur - De Roovers - Lange nasleep van een korte mededeling - Zaal 3

19:15 uur - De Hoe (voorheen: De Koe) - De Nijl is in Cairo aangekomen - Zaal 4

21:00 uur - ’t Barre Land en Comp. Marius - Oude meester óf Houthakken (binnenkort bekend welke voorstelling het wordt) - Zaal 3

22:30 uur de Theatertroep - Stuk voor stuk - Zaal 4

Kaartverkoop voor deze voorstellingen in Frascati zijn begonnen. Kaartjes worden per voorstelling verkocht, maar met een passe-partout kunt u vijf of meer voorstellingen zien tegen gereduceerd tarief.

Dit programma is mede mogelijk gemaakt met (financiële) steun van (op alfabet):
Algemeen Nederlands Verbond (ANV), Benien Performing arts Management, Constant Meijer, Frascati, Gieskes-Strijbis Fonds, Henrik Muller Fonds, Podiumkunst.net, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Melanie, Theaterkrant, Uitgeverij IT&FB, Universiteit van Amsterdam, VandenEnde Foundation.

Pers/Recensies

NRC