lisa vanhaverbeke ‘maatschappij discordia en ruimte’

Lisa Vanhaverbeke

Vanderhaverbeke heeft de thesis ‘Maatschappij Discordia en tijdelijke metonymische en gedeelde ruimte’ geschreven (2021). Deze masterthesis benadert het theater van het Amsterdamse theatergezelschap Maatschappij Discordia vanuit een architecturaal perspectief. Enerzijds door het kunstmatige karakter van hun voorstellingen als ‘architectuur’ te beschouwen. De ‘architectuur’ zijnde de constructie van de voorstelling; de tekst, de dramaturgie, de scenografie, de regie en het acteren. Een constructie die, zowel in ruimte als in tijd, wordt opgebouwd en zich op het podium manifesteert. Anderzijds wordt, via de ‘architectuur’ van de voorstelling, ook hun verhouding tot de werkelijke architectuur van de theaterruimte, zijnde het gebouw en de zaal, onderzocht.

Masterthesis Maatschappij Discordia en ruimte - Lisa Vanhaverbeke

je ne te vois plus

foto_9

Tekening van Patsy Bak, 2014

esther severi ‘over de kunst’ van discordia

Esther Severi

Severi schrijft in haar eindverhandeling ‘Maatschappij Discordia – Over de kunst’:

Door te lezen over het gezelschap en hun lange geschiedenis te interpreteren kon ik wat ik zelf tijdens verschillende opvoeringen had gezien beter begrijpen en benoemen. Zo filterde zich op een gegeven moment als vanzelf een methode uit het onderzoek: enerzijds ken ik Discordia uit wat ik over hen gelezen heb, en kan ik daar, als lezer, een samenvattende, algemene beschrijving over geven. Anderzijds ben ik ook toeschouwer van hun werk. Niet enkel heeft dat invloed op het lezen zelf, maar het geeft me tegelijkertijd de mogelijkheid om op het ingeslagen pad van die beschrijvingen verder
te gaan. Ik vroeg me dan ook af of ik vanuit mijn ervaring als kijker, bij het beschrijven en interpreteren van die ervaring, gebruik zou maken of zelfs zou herhalen wat ik als lezer had vastgesteld: of uit mijn kijkervaring dezelfde eigenschappen naar boven zouden komen, die anderen voordien in de voorstellingen van Maatschappij Discordia herkend hadden.

Lees 'Over de Kunst'