Weiblicher Akt 4 – de moeder van oscar
'Alleen oppervlakkige lieden
oordelen niet naar het uiterlijk.
Het mysterie van de wereld
ligt niet bij de onzichtbare,
maar bij de zichtbare dingen.’
– Oscar Wilde in een brief.
Discordia presenteert het vierde deel van Weiblicher Akt, een serie voorstellingen gemaakt vanuit het vrouwelijk perspectief. In deel 1 werd gezocht naar overeenkomsten tussen structuren van teksten en het DNA van de mens. Deel 2 was vooral beeldend en dook in de vrouwelijke psyche aan de hand van sprookjes en deel 3 ging over sex en politiek, hierbij werd een filmscript van Jean-Luc Godard ‘Deux ou trois choses que je sais d’elle’ als basis genomen.
In deel 4 van Weiblicher Akt staat de grote aanwezige afwezige centraal: de moeder. Aan de hand van het werk van onder andere Marguerite Duras, Susan Sontag en Patricia de Martelaere, schrijfsters die ons inspireren, laten we de invloed van de moeder op het leven zien.
Over de altijd aanwezige, de moeder, waarin je letterlijk ontstaat. Over de nooit afwezige, de moeder, die altijd over je schouder zal blijven meekijken.
Een voorstelling gemaakt en gespeeld door: Annette Kouwenhoven, Miranda Prein, Maureen Teeuwen en in een speciale rol Jan Joris Lamers. Choreografie Patrice Kennedy.
‘… the mystery of love is greater than the mystery of death.’
Oscar Wilde, ‘Salomé’
Speellijst 2014
première: 21 jan 2014, Frascati 3, Amsterdam
vrij 7 en za 8 feb, Monty, Antwerpen
Pers/Recensies
foto Bert Nienhuis