de Veere
verwacht in frascati drie:
van 31 mei 2016 tot en met 18 juni 2016 (di tot en met za) vanaf 21.00 uur, repertoire en de ‘belgisch nederlandsche repertoirevereeniging de veere’*
onder de motto’s:
‘over de hele wereld, over het bestaan, over wat we moeten doen, over wat we kunnen weten en over wat ooit schoonheid heette’
of:
‘strooigoed en restanten’.
namens maatschappij discordia,’t barre land en de theatertroep:
bericht / uitnodiging / herinnering / ter kennisgeving /
zegt het voort!
een ode aan de roemruchte montageavonden sinds 1992.
een programma waarin repertoire, toneelscènes, gesprekken en woordloze acts en mimes worden afgewisseld met gedichten, interviews en dagelijke observaties. diverse schrijvers, filosofen, schilders, dichters, componisten en observisten aan het woord
illustere gasten zullen ons bijstaan:(zoals sara, bartel, rosa, oscar-jan, marjolein, damiaan, peter, laura…)
met in de eerste week op 31 mei, 1 juni en 2 juni: ‘ionescu’
(van en over eugen ionescu, of: de impertinentie van intuïtie en toeval: c’est pas par la! c’est par ici!)
en op 3 juni en 4 juni: ‘hardop’ (‘conflict’ as a way of getting attention)
beide voorstellingen in een speciale ‘de veere’ versie met na de pauze een kort spectacle coupè als introductie op wat er te verwachten zal zijn in de weken die volgen.
en dan in de weken van 7 juni tot en met 18 juni elke avond (di t/m za) een grote verzameling wisselende taferelen in de befaamde V.
volg de nadere mededelingen via andere kanalen, zoals nieuwsbrieven, websites, ansichtkaarten, mond op mond- en geruchtenreclame, aanplakborden.
na afloop van de voorstellingen zijn alle toneelspelers aanwezig in het kafee.
over de oorsprong en het ontstaan van de ‘belgisch nederlandsche repertoirevereeniging de veere’:
ergens in 1992 zaten een aantal toneelspelers uit een aantal kleinere belgische en nederlandse gezelschappen bij elkaar.
er was een enorme behoefte om met elkaars manier van spelen, manier van doen, manier van spreken gekonfronteerd te worden.
er was ook behoefte om met toneelspelers te werken, die niet vast bij gezelschappen zaten.
er was ook een grote behoefte om allerlei verschillende stukken op het repertoire te krijgen, maar in de afzonderlijke groepen werden verschillende agenda’s gehanteerd.
er was tot dan geen echte mogelijkheid om met zijn allen tegelijkertijd samen te werken.
de behoefte om buiten het eigen gezelschap met elkaar te maken te hebben, zonder het eigen gezelschap te verlaten was groot.
de behoefte om de diverse geheugens van de diverse toneelspelers optimaal te gebruiken, was eveneens zeer groot.
want een toneelspeler is een speciale geheugen- en ervaringsexpert, die al zijn motieven, zijn kunnen en zijn aanwezigheid, via toneelstukken doorgeeft aan het publiek.
omdat toneelstukken gespeeld worden en gespeeld moeten kunnen blijven worden, was het nodig om een plek te maken, waar die stukken, die bij de afzonderlijke gezelschappen gemaakt waren, ergens te kunnen ‘bewaren’ en voortdurend, via de aktualiteit, via de behoefte van de toneelspeler, via de vraag van het publiek steeds opnieuw te kunnen vertonen in diverse theaters.
daarom werd er besloten door de diverse toneelspelers van de afzonderlijke belgische en nederlandse gezelschappen om een speciale vereniging op te richten onder de volgende naam: belgisch-nederlandsche repertoirevereeniging ‘de veere’. sinds 1992.
*
de naam ‘de veere’ verwijst naar de 17e graaf van oxford, genaamd edward de vere (1550 – 1604), die beschouwd wordt als de vermoedelijk werkelijke auteur van de werken van shakespeare.
Pers/Recensies
foto's Bert Nienhuis