republiek 6 mei 24.2.honden.met tekst

DE REPUBLIEK

in de balie
op maandag 6 mei 2024
aanvang: 20 uur 30

-het kunstenaarskollektief ‘de (eerste) republiek’ wordt begin jaren negentig opgericht door een aantal amsterdamse toneelspelers en hun gezelschappen, schrijvers, dichters, journalisten, beeldend kunstenaars, grafici en ontwerpers.

-elke eerste maandag van de maand is er een presentatie waarin gelezen, voorgesteld, geinterviewd, gespeeld en over van alles gesproken wordt. in ons meer dan dertigjarige bestaan zijn we op veel plaatsen samengekomen om vanaf de vroege jaren van deze eeuw steeds elke maand van het seizoen in de balie post te vatten. iedereen is ten allen tijde welkom. het programma, het nieuwe repertoire wordt op de avond zelf voor aanvang door de dan aanwezigen vastgesteld. er worden geen toegangsprijzen geheven.

we verwachten zoals altijd, plotseling of voorbedacht, nieuwe bijdrages, discussie en reacties.


schets voor een modern liefdesgedicht

en toch kun je wit
het beste beschrijven door grijs
een vogel door een steen
zonnebloemen
in december

vroeger waren liefdesgedichten
beschrijvingen van het lichaam
beschreven ze dit of dat
wimpers bijvoorbeeld

en toch moet je rood
beschrijven door grijs de zon
door regen klaprozen in november
lippen ’s nachts

de meest tastbare
beschrijving van brood
is die van honger
daarin schuilt
de vochtige poreuze kern
het warme binnenste
zonnebloemen ’s nachts
de borsten buik dijen van cybele

de meest bruisende
doorschijnende beschrijving
van water
is die van dorst
van as
van woestijnen
zij roept een fata morgana op
wolken en bomen die
een spiegel binnengaan

gebrek honger
afwezigheid
van lichaam
is een beschrijving van liefde
is een modern liefdesgedicht

-tadeusz rózewicz
zomer 1965


de vorige keer op 1 april jl. lazen we de volgende teksten:

matthias de koning
bertolt brecht
jacques fermin vogelaar (inleiding)
uit: ‘geschichten vom herrn k’ 1926/1956
‘verhalen over meneer keuner’
vertaling: m. en l. coutinho 1984

florian diepenbrock
mirjam elias, roland sweering
uit: ‘het verlaten hotel’ 2020

wim van der grijn
john berger
uit: ‘een vrouw en een man bij een pruimenboom’
‘photocopies’ 1996
vertaling: sjaak commandeur

vincent van den berg
irene van der linde
uit: ‘bloed en honing’ 2023
‘ontmoetingen op de grenzen van de balkan’

margijn bosch
wim brands
uit: ‘verzamelde gedichten’ 2017
‘auf dem holzweg sein’

merel de groot
uit: ‘de winkel’ 2024
vervolg hoofdstuk 3: ‘de klant’
hoofdstuk 4: ‘de ander’

alied blom
lisa fittko
uit: ‘vlucht over de pyreneeën’ 1985
vertaling: michel bolwerk. 2023

carel alphenaar
chris keulemans
uit: ‘verzet’ 2024

jan joris lamers
frans de waal
uit: ‘anders’ (‘different’) 2022
laatste hoofdstuk ‘het lastige van het dualisme’
vertaling: albert witteveen

erik bindervoet
uit: ‘over het werkelijkheidsgehalte van de werkelijkheid’ 2024
‘vader opgewekt op’

2024
2023
2022
2021
2020

-republiek in de balie is elke eerste maandag van de maand, met uitzondering van de maanden juli en augustus


pointless international - point of no return

Pointless International-Point of no return
beeld: Jorn Heijdenrijk

‘pas op wereld, zet je hoed op, we komen er aan’ (naar majakowski)

Na Pointless International (2014), Pointless International brings poly-interpretability (2017) en de Pointless International Medley (2018) nu dan eindelijk het langverwachte en zwaar ontraadde sluitstuk van deze serie engels gesproken clownsvoorstellingen voor een volwassen publiek: Point of no return.

Discordia en ‘t Barre Land verbinden met Pointless International het beste van het toneel met het beste van het circus. Gebaseerd op het klassieke wereldrepertoire van clowns en komedianten. Coco, Buster, Joey, Sugar en Stan Vreeken demonstreren wederom hun onkunde om welke onderneming dan ook tot een succesvol einde te brengen in deze nieuwste show met de laatst overgebleven scènes, de restjes zonder inhoud en betekenis, de onbegrijpelijkste trics – de kersen op de taart allang versnoept, alle krenten uit de pap gegeten en alles wat simply the best was eenvoudigweg te grabbel gegooid in de vorige programma’s –  komen ze met de acts waaraan liever geen vingers werden gebrand of in een grote boog omheen gelopen, the worst jokes, de halbe witzen en de clous beside the point,  kortom met deze existentiële beproeving als het leven zelf. Met niets op zak dan een groot brevet van onvermogen en met frisse tegenzin zetten de clowns de stap weer in de piste en op het toneel. Heel onverstandig en tegen beter weten in want er is geen weg meer terug in Point of no return.

Pers/Recensies

Voorlopige speellijst:

Foto's: Sofie Knijff


weiblicher akt 13 - de ander (v.)

thumbnail_--weiblicher akt.de ander.a4.webversie

De Weiblicher Akt speelt de ander (v.)

Ik word ik in het aangezicht van de ander. - Emmanuel Levinas (1906-1995)

Na twaalf delen waarin we onszelf spiegelden aan vrouwelijke personages en auteurs en waarin we de geschiedenis waar nodig probeerden te herschrijven, gaan we in deel dertien van de Weiblicher Akt driftig op zoek naar ‘de ander’ en ‘het andere verhaal’. Het verhaal dat niet alleen ‘anders’ is omdat het vanuit een andere sekse wordt verteld, maar ook vanuit een andere gender, cultuur of sociale klasse. Tijdens deze zoektocht naar dit andere verhaal dreigen we zo verdwaald te raken in alle verhalen en theorieën over verhalen dat het hele ‘anders-zijn’ erin lijkt op te lossen…

Gebaseerd op onder andere De 36 dramatische situaties van Georges Polti, Het ongeleefde leven van Adam Philips en Holding Space van Aminata Cairo.

Van en met: Annette Kouwenhoven, Miranda Prein en Zephyr Brüggen en in een speciale rol Jan Joris Lamers.

Voorlopige speellijst:

Foto's: Sofie Knijff


Warm

WhatsApp Image 2024-03-28 at 1.30.53 PM (5)

WARM

Discordia en tg STAN presenteren na ‘EG ER VINDEN/IK BEN DE WIND’ en ‘RAMBUKU’ het laatste deel in het drieluik rond Jon Fosse: WARM.

‘WARM’ beschrijft twee mannen en één vrouw.
Naamloos.
Wie zijn zij?
Wij.
Zij.
Misschien toneelspelers.
Misschien.
Ze weten niet wie ze waren, weten niet waar ze waren, weten niet hoe ze waren, weten niet wat ze waren, denken niet te weten wat ze deden, nu ze op de plek aangekomen zijn, die ze niet kunnen verlaten, te weten het toneel.

Tekst van Jon Fosse, vertaling door Maaike van Rijn.
Met en door Annette Kouwenhoven (De Vrouw), Matthias de Koning (De Eerste Man) en Damiaan De Schrijver (De Tweede Man).


“Hij is een grote poëet, een grote tovenaar. Met heel weinig woorden kan hij heel grote werelden doen openbloeien. En hij is een meester van de stilte. Van hem ik heb het belang van goed geplaatste stiltes geleerd. Zijn teksten lijken op het eerste gezicht heel eenvoudig, maar net daarom zijn ze heel diepzinnig, en heel mysterieus. Je voelt de stilte van de fjorden in zijn werk, je voelt de ijselijke lucht. Maar hij schrijft wel met een universele kracht. Zijn werk raakt mij tot in het diepst van mijn ziel.” - Damiaan De Schrijver over Nobelprijswinnaar Jon Fosse (De Morgen, 5 okt 2023)

Speellijst 2023

  • 30 augustus 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
  • 31 augustus 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
  • 1 september 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
  • 2 september 2023 20:30, De Balzaal van DE HOE, Antwerpen
  • 8 september 2023 20:00, Det Norske Teatret, Oslo
  • 9 september 2023 15:00, Det Norske Teatret, Oslo
  • 11 september 2023 20:30, Trøndelag Teater, Trondheim

2024

Foto's: Irmgard Mertens